Przedstawiamy Państwu kolejny artykuł z cyklu poświęconemu ubieganiu się o świadczenia przez Internet.
Dzisiejszy artykuł dotyczy ubiegania się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd (najczęściej wyroku w sprawie o alimenty), jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna w okresie ostatnich 2 miesięcy. Wnioskując o świadczenia muszą Państwo potwierdzić bezskuteczność egzekucji, warto zatem „mieć pod ręką” właściwe zaświadczenie wydane przez komornika. Można je dodać bezpośrednio do formularza wniosku jako załącznik.
W przypadku ubiegania się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego ośrodek musi zbadać Państwa sytuację dochodową, aby stwierdzić, czy spełniają Państwo kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczeń. Od 1 października 2023 r. istotnie wzrośnie kwota kryterium dochodowego, które rodzina musi spełnić, aby uzyskać prawo do świadczenia. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługiwać będą , jeżeli dochód rodziny w 2022r. w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 1209,00 zł miesięcznie. Dotychczasowe kryterium wynosiło 900,00 zł, co oznacza wzrost kryterium o ponad 34%.
Przy ustalaniu dochodów rodziny zasadą jest ich „zbadanie” w roku poprzedzającym okres zasiłkowy. Dla zbliżającego się okresu zasiłkowego 2023/2024 jest to rok 2022. Ten rok nazywamy „rokiem bazowym”. Ponieważ jednak dochody członków Państwa rodzin ulegają zmianom, część dochodów zostaje utracona, lub uzyskiwane są nowe źródła dochodu, nieistniejące w roku bazowym, konieczne jest uwzględnienie tych zmian. Najprościej mówiąc, podstawą ustalenia Państwa prawa do świadczenia jest sytuacja dochodowa Państwa rodziny w roku bazowym, z uwzględnieniem zmian mających miejsce w lub po tym roku. Ma to na celu ustalenie prawa do świadczeń w oparciu o możliwie najbardziej aktualną sytuację materialną rodziny.
Bardziej szczegółowe informacje uzyskają Państwo w zakładce: Utracone i uzyskane dochody, zakładka dostępna jest tutaj.
Spis treści:
- Logowanie do konta w portalu Emp@tia
- Użycie Profilu Zaufanego
- Otworzenie formularza wniosku
- Wskazówki do wniosku
- Adresowanie wniosku
- Wybór okresu zasiłkowego
- Krok 1: Dane wnioskodawcy
- Krok 2: Skład rodziny
- Krok 3: Osoby uprawnione oraz zaświadczenie o bezskuteczności egzekucji
- – Krok 3: Zaświadczenie o bezskuteczności egzekucji
- Krok 4: Oświadczenia do wniosku
- Krok 5: Oświadczenia do wniosku, oświadczenia o dochodach
- – Krok 5: Oświadczenia do wniosku, oświadczenie o utraconych bądź uzyskanych dochodach
- – Krok 5: Oświadczenia do wniosku, dotyczące pozostałych osób zobowiązanych do alimentacji
- Krok 6: Podsumowanie formularza
- Widok dokumentów roboczych
- Wybór sposobu podpisania wniosku
- Potwierdzenie Profilem Zaufanym
Logowanie do konta w portalu Emp@tia
Logowanie do konta w portalu Emp@tia
Aby rozpocząć składanie wniosku drogą elektroniczną, musimy skorzystać z konta użytkownika w portalu Emp@tia.
We wcześniejszym artykule opisaliśmy dla Państwa jak założyć konto użytkownika w portalu Emp@tia.
Aby wysłać elektroniczny wniosek o przyznanie świadczeń należy opatrzyć go „podpisem elektronicznym”, na co pozwala Profil Zaufany, opisany dla Państwa tutaj: Jak założyć Profil Zaufany?
Rozpoczynamy od odwiedzenia strony: https://wnioski.mpips.gov.pl/ewnioski/index.eup
Klikamy przycisk „Wyślij wniosek korzystając z Profilu Zaufanego”.
Użycie Profilu Zaufanego
Użycie Profilu Zaufanego
Zostajemy przeniesieni do strony logowania do usługi Profilu Zaufanego.
Po lewej znajduje się formularz logowania dla osób, które założyły Profil Zaufany i potwierdziły go w Punkcie Potwierdzającym – aby kontynuować należy podać tam swój login i hasło do usługi Profilu Zaufanego.
Po prawej znajduje się formularz logowania dla osób, które założyły Profil Zaufany i potwierdziły go przy pomocy bankowości elektronicznej – aby kontynuować należy kliknąć tam ikonę swojego banku i dokończyć logowanie do profilu przez bankowość elektroniczną.
Otworzenie formularza wniosku
Otworzenie formularza wniosku
Jeśli pomyślnie zalogują się Państwo na konto w portalu Emp@tia, zobaczą Państwo tzw. „Panel główny”.
Przed rozpoczęciem wypełniania wniosku elektronicznego należy otworzyć właściwy formularz. Możemy to zrobić właśnie w „panelu głównym”, bądź wybierając polecenia w bocznym menu, kolejno „Dokumenty”, „Nowy dokument”.
Wskazówki do wniosku
Wskazówki do wniosku
Tworząc nowy formularz wniosku portal Emp@tia prezentuje wskazówki dot. każdego z nich. Oprócz wskazówek zawartych w prezentowanym okienku warto mieć również przy sobie:
- numer własnego rachunku bankowego, na który w przyszłości przekazywane mają być świadczenia
- dane członków rodziny, szczególnie numery PESEL
- dane dokumentów, którymi legitymują się dorośli członkowie rodziny – np. serię i nr dowodu osobistego lub paszportu
Ważne! Dokumenty, które dołącza się do wniosku powinny być zeskanowane. Dopuszczalne są również „fotografie” dokumentów wykonane przy pomocy smartfona, jednak wcześniej warto się upewnić, że są one wystarczająco wyraźne i czytelne.
Adresowanie wniosku
Adresowanie wniosku
Ostatnią czynnością jaką należy wykonać przed rozpoczęciem wypełniania wniosku jest jego zaadresowanie.
W okienku, które się pojawi należy odszukać właściwy ośrodek, do którego kierowany jest wniosek.
Kryterium wyszukiwania jest miejscowość siedziby danego ośrodka, przykładowo nasz ośrodek ma swoją siedzibę właśnie w Tczewie. Po wpisaniu hasła „Tczew” na liście poniżej pojawią się właściwe dane adresowe do wyboru.
Wybór okresu zasiłkowego
Wybór okresu zasiłkowego
Pierwszym pytaniem, na jakie należy odpowiedzieć w formularzu wniosku dotyczy okresu zasiłkowego, na który wnioskujemy o świadczenia.
Odpowiedź dotycząca okresu od 1 października 2018 do 30 września 2019 oznacza „nowy” rozpoczynający się właśnie okres zasiłkowy.
Uwaga!
Jeśli wnioskują Państwo o świadczenia uzależnione od kryterium dochodowego, dla świadczeń w okresie od 1 października 2017 do 30 września 2018, rokiem bazowym jest rok 2016. W takiej sytuacji udokumentować należy od roku 2016, z uwzględnieniem późniejszych zmian w roku 2017 oraz 2018.
Jeśli wnioskują Państwo o świadczenia uzależnione od kryterium dochodowego, dla świadczeń w okresie od 1 października 2018 do 30 września 2019, rokiem bazowym jest rok 2017. W takiej sytuacji udokumentować należy od roku 2017, z uwzględnieniem późniejszych zmian w roku 2018.
Krok 1: Dane wnioskodawcy
Krok 1: Dane wnioskodawcy
Przechodzimy do właściwego wypełnienia formularza wniosku.
Każdy formularz wniosku składa się łącznie z 4 do 5 kroków, a przed przejściem do kolejnego etapu sprawdzane są ew. pomyłki i wyświetlane są dodatkowe wskazówki.
Pierwszy etap wniosku to uzupełnienie danych osoby wnioskującej o świadczenia. Uzupełniamy wszystkie niezbędne dane osobowe i adresowe. Na tym etapie mamy możliwość wskazania numeru rachunku bankowego, na który w przyszłości wypłacane będą świadczenia.
Krok 2: Skład rodziny
Krok 2: Skład rodziny
Po uzupełnieniu danych wnioskodawcy przechodzimy do kroku 2. Uzupełniamy w nim skład naszej rodziny określając właściwy stopień pokrewieństwa.
Aby dodać dane dziecka klikamy polecenie „Uzupełnij listę osób”.
Przy każdej z osób mamy możliwość zaznaczenia, że legitymuje się ona orzeczeniem o niepełnosprawności. W przypadku odpowiedzi twierdzącej mamy możliwość dodania zeskanowanego orzeczenia o niepełnosprawności do wniosku. Wykonujemy to klikając polecenie „+ Wybierz” i wskazując plik zapisany na naszym komputerze.
Ważne!
Jeśli korzystali już Państwo z usługi eWnioski i uzupełniali Państwo w innych formularzach dane członków swojej rodziny, dane te już są gotowe do ponownego użycia. Kolejnych członków rodziny można wskazać na liście znajdującej się powyżej przycisku „Uzupełnij listę osób”.
Krok 3: Osoby uprawnione
Krok 3: Osoby uprawnione oraz zaświadczenie o bezskuteczności egzekucji
Kolejnym krokiem jest wskazanie, które z dzieci jest uprawnione do pobierania świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Postępujemy zgodnie ze wskazówkami, wybierając dane członków rodziny z listy. Przy każdym z dzieci mamy możliwość uzupełnienia informacji o szkole lub szkole wyższej, do której dziecko uczęszcza.
Krok 3: Zaświadczenie o bezskuteczności egzekucji
Krok 3: Zaświadczenie o bezskuteczności egzekucji
Kolejną sekcją do uzupełnienia w kroku 3 jest podanie danych zaświadczenia o bezskuteczności alimentów.
Formularz daje nam 4 możliwości:
- Mam zaświadczenie/zaświadczenia o bezskutecznej egzekucji alimentów i chcę je załączyć
- Nie mam zaświadczenia i chcę wypełnić oświadczenie
- Nie mam zaświadczenia i nie wypełniam oświadczenia – chcę aby organ pozyskał zaświadczenie od komornika
- Jeśli komornik sądowy nie prowadzi egzekucji alimentów w Polsce, gdyż dłużnik jest za granicą, ale egzekucja jest prowadzona za granicą […]
Wybranie 1 możliwości pozwala na dołączenie zeskanowanego zaświadczenia do wniosku.
Wybranie 2 możliwości pozwala na wypełnienie oświadczenia o bezskuteczności egzekucji. W takim przypadku udostępniony zostanie formularz, w którym konieczne jest podanie szczegółowych danych dotyczących egzekucji i tytułu egzekucyjnego.
Wybranie 3 możliwości spowoduje, że ośrodek wystąpi w Państwa imieniu, do wskazanego przez Państwa organu egzekucyjnego. Uwaga! wybranie tej opcji może spowodować, że czas potrzebny na rozpatrzenie Państwa wniosku może się znacznie wydłużyć.
Wybranie 4 możliwości pozwoli na dołączenie zeskanowanego zaświadczenia z właściwego sądu okręgowego, potwierdzającego fakt egzekucji poza granicami kraju.
Krok 4: Oświadczenia do wniosku
Krok 4: Oświadczenia do wniosku
Kolejnym krokiem jest złożenie oświadczeń niezbędnych do złożenia we wniosku.
Krok 4 wymaga odpowiedzi na dwa pytania:
Pierwsze: Czy Ty lub członkowie Twojej rodziny zapłacili alimenty na rzecz innych osób spoza rodziny?
Jeśli odpowiemy twierdząco, formularz udostępni nam pola na wpisanie łącznej kwoty alimentów zapłaconych na rzecz osób spoza rodziny. Konieczne będzie dołączenie skanów dokumentów potwierdzających ten fakt (wyroku oraz kopii przekazów lub przelewów alimentów w 2017 r.)
Drugie pytanie dotyczy wskazania organów, do których płacone były składki zdrowotne za Państwa i członków Państwa rodziny – możliwe jest wskazanie więcej niż jednego organu.
Krok 5: Oświadczenia do wniosku: dochody
Krok 5: Oświadczenia do wniosku, oświadczenia o dochodach
Są nimi kolejno:
- Oświadczenie o posiadaniu gospodarstwa rolnego. W przypadku odpowiedzi twierdzącej pojawi się pole, w którym należy wpisać wielkość posiadanego gospodarstwa rolnego. Ważne – istotna jest wielkość gospodarstwa z roku bazowego. W przypadku odpowiedzi twierdzącej udostępniona Państwu zostanie sekcja z polami do uzupełnienia wielkości gospodarstwa rolnego.
- Oświadczenie o osiągnięciu dochodów niepodlegających opodatkowaniu. W przypadku odpowiedzi twierdzącej pojawi się tabela zawierająca pola, w których należy uzupełnić kolejno: rodzaj dochody niepodlegającego opodatkowaniu i jego wysokość. W przypadku odpowiedzi twierdzącej do uzupełnienia pojawi się formularz wymagający podania rodzaju dochodu nieopodatkowanego i jego kwoty.
- Oświadczenie o dochodach opodatkowanych w formie ryczałtu ewidencjonowanego bądź karty podatkowej – pochodzące z prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku odpowiedzi twierdzącej pojawi się pole, w którym możemy dołączyć skan zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego, dotyczącego osób rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Aby dodać skan zaświadczenia klikamy przycisk „+ Wybierz”, dołączamy zeskanowany dokument, spośród dokumentów znajdujących się na naszym komputerze.
Krok 5: Oświadczenia do wniosku: dochody
Krok 5: Oświadczenia do wniosku, oświadczenie o utraconych bądź uzyskanych dochodach
W tym miejscu należy złożyć kolejne dwa oświadczenia:
- Oświadczenie o utraconym dochodzie. Odpowiedzi twierdzącej należy udzielić, jeśli utracili Państwo dochód, na skutek skorzystania z urlopu wychowawczego, utraty pracy, wyrejestrowania działalności gospodarczej bądź z innego powodu, opisanego w art. 2 pkt. 17 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. 2018, poz. 554) – szczegółowe informacje o dochodach utraconych znajdą Państwo pod tym odnośnikiem.
- Oświadczenie o uzyskanym dochodzie. Odpowiedzi twierdzącej należy udzielić, jeśli podjęli Państwo zatrudnienie, rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, uzyskali Państwo prawo do zasiłku dla bezrobotnych bądź z innego powodu, opisanego w art. 2 pkt. 18 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. 2018, poz. 554) – szczegółowe informacje o dochodach uzyskanych znajdą Państwo pod tym odnośnikiem.
Krok 5: Oświadczenia do wniosku: pozostałe
Krok 5: Oświadczenia do wniosku, dotyczące pozostałych osób zobowiązanych do alimentacji
Ostatnie dwa oświadczenia we wniosku dotyczą:
W przypadku odpowiedzi twierdzącej, pojawi się pole tekstowe, w którym należy uzupełnić dane tych osób.
- Informacji o innych osobach zobowiązanych do alimentacji w dalszej kolejności, poza dłużnikiem alimentacyjnym
- Oświadczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń
Krok 6: Podsumowanie formularza
Krok 6: Podsumowanie formularza
Na ostatnim etapie wypełniania wniosku „asystent” prezentuje wszystkie dane wprowadzone we wniosku.
Dzięki temu mogą Państwo upewnić się, że wypełniany wniosek zawiera wszystkie informacje, które chcieli Państwo w nim zawrzeć.
Ważne! Po zakończeniu wypełniania wniosku nie ma możliwości otwarcia go ponownie do edycji i wprowadzenia koniecznych poprawek.
Jeśli konieczne jest uzupełnienie którejś z informacji klikamy przycisk „Wstecz”, znajdujący się w dolnej części formularza.
Aby zakończyć wypełnianie wniosku wybieramy polecenie „Utwórz dokument”.
Widok dokumentów roboczych
Widok dokumentów roboczych
Jeśli w poprzednim kroku zaakceptowaliśmy informacje wprowadzone do wniosku, zostajemy przeniesieni do zakładki „Dokumenty robocze”.
Co prawda nie mamy możliwości poprawienia formularza wniosku, który wypełniliśmy w poprzednich krokach, w razie pomyłek musimy wypełnić od nowa formularz wniosku. Jeśli jednak potrzebują Państwo czasu, aby zeskanować niezbędne dokumenty, to jest to możliwe. Wniosek został już zapisany i będzie możliwy do wysłania w dowolnym momencie, w którym zdecydują się to Państwo zrobić – na przykład kolejnego lub za kilka dni.
W dolnej części formularza znajduje się sekcja „Załączniki – pliki”. W tej części formularza mamy możliwość dodania kolejnych zeskanowanych dokumentów niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń. Kolejne załączniki dodajemy używając polecenia „Przeglądaj” i wskazując odpowiednie pliki dokumentów na naszym komputerze.
Na liście „Załączniki – pliki” znajdują się już wszystkie zeskanowane dokumenty, które zostały dołączone podczas składania kolejnych oświadczeń.
Wybór sposobu podpisania wniosku
Wybór sposobu podpisania wniosku
Gdy jesteśmy pewni, że wniosek został wypełniony właściwie i załączone zostały do niego wszystkie dokumenty – w postaci zeskanowanej lub w postaci „fotografii dokumentów”, korzystamy z polecenia „Wyślij”. Rozpoczynamy wysyłkę, korzystając z opcji podpisania wniosku Profilem Zaufanym.
Potwierdzenie Profilem Zaufanym
Potwierdzenie Profilem Zaufanym
Po wybraniu polecenia „podpis ePUAP” pojawi się okno zawierające dane Państwa Profilu Zaufanego. Aby dokończyć wysyłkę formularza wniosku, należy kliknąć polecenie „Potwierdź profilem zaufanym”.