– nowa forma wsparcia dla gospodarstw domowych zagrożonych ubóstwem energetycznym
Już od 1 sierpnia 2024 r. mieszkańcy Tczewa będą mogli składać w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej wnioski o nowe świadczenie, bon energetyczny.
Bon energetyczny jest formą wsparcia dla odbiorców energii zagrożonych zjawiskiem ubóstwa energetycznego. Bon energetyczny przysługuje za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. i będzie wypłacany jednorazowo.
Kryterium dochodowe i zasada złotówka za złotówkę
O bon energetyczny ubiegać się można niezależnie od tego, czy mieszka się w mieszkaniu komunalnym, spółdzielczym, własnościowym, czy w domu prywatnym. Istotne jest jedynie kryterium dochodowe.
Świadczenie przysługuje za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
W przypadku gdy w gospodarstwie wieloosobowym wniosek o bon złoży więcej niż jedna osoba, świadczenie przysługuje temu, kto pierwszy złoży wniosek.
Na potrzeby składania wniosków o wypłatę bonu przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Gospodarstwo domowe tworzy osoba składająca wniosek o przyznanie bonu, samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe), albo osoba składająca wniosek o przyznanie bonu oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Bon przysługuje gospodarstwom:
- jednoosobowym, w którym dochód miesięczny na osobę nie przekracza 2500 zł netto.
- wieloosobowym, w którym dochód miesięczny na osobę nie przekracza 1700 zł netto.
Po przekroczeniu kryterium dochodowego, kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł.
Jeżeli wysokość bonu, ustalona wg powyższej zasady „złotówka za złotówkę” będzie niższa niż 20 zł, dodatek nie przysługuje.
Przy ustalaniu prawa do świadczenia uwzględniany będzie dochód osiągnięty w roku 2023.
Wysokość dochodów ustalana będzie na podstawie definicji dochodu określonej w ustawie o świadczeniach rodzinnych.
Różna wysokość bonu
Wysokość świadczenia jest zróżnicowana i zależy od dwóch czynników: liczby członków gospodarstwa domowego oraz stosowanego źródła ogrzewania – podwyższonym wsparciem zostaną objęte mniej zamożne gospodarstwa domowe, których źródła ogrzewania są zasilane energią elektryczną o ile źródła te będą wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Podstawowa wysokość bonu energetycznego wynosi:
- 300 zł – w gospodarstwie domowym jednoosobowym;
- 400 zł – w gospodarstwie domowym wieloosobowym składającym się z 2 do 3 osób;
- 500 zł – w gospodarstwie domowym wieloosobowym składającym się z 4 do 5 osób;
- 600 zł – w gospodarstwie domowym wieloosobowym składającym się z co najmniej 6 osób.
Gospodarstwa domowe, których źródła ogrzewania są zasilane energią elektryczną (np. pompy ciepła, piece akumulacyjne) o ile źródła te będą wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków uzyskają świadczenie w wysokości:.
- 600 zł – gospodarstwo domowe jednoosobowe;
- 800 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z 2 do 3 osób;
- 1000 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z 4 do 5 osób;
- 1200 zł – gospodarstwo domowe wieloosobowe składające się z co najmniej 6 osób.
Warunkiem uzyskania wyższego bonu energetycznego jest zatem wpis wskazanego źródła ciepła do CEEB.
Gdzie i kiedy złożyć wniosek?
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Organ rozpatruje wnioski o wypłatę bonu energetycznego w terminie 60 dni od dnia prawidłowego złożenia wniosku.
Wnioski można składać:
osobiście
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tczewie
ul. 1 Maja 8
za pośrednictwem poczty
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tczewie
ul. 1 Maja 8
83-110 Tczew
w formie elektronicznej:
za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub platformy ePUAP – http://epuap.gov.pl
W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną (platforma ePuap, aplikacja mObywatel) wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Opatrzony podpisem musi być sam wniosek, a nie tylko wiadomość, do której stanowi on załącznik. Plik można uwierzytelnić z wykorzystaniem profilu zaufanego np. na stronie
https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
Przesłanie skanu wniosku za pośrednictwem poczty elektronicznej (email) nie jest dopuszczalną forma złożenia wniosku.