Świadczenie "Dobry Start"

W dniu 1 czerwca 2018 r. zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „dobry start” (Dz.U. poz. 1061) określające szczegółowe warunki realizacji rządowego programu „Dobry start” ustanowionego uchwałą nr 80 Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu „Dobry start” (M.P. poz. 514).

Świadczenie dobry start wypłacane przez gminy przysługuje: rodzicom, opiekunom faktycznym, opiekunom prawnym oraz osobom uczącym się (osobom pełnoletnim niepozostającym na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub zasądzeniem alimentów).

Świadczenie dobry start przysługuje osobom, o których mowa powyżej, w wysokości 300 zł raz w roku na dziecko.

Świadczenie dobry start przysługuje w związku z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia:

  1. przez dziecko lub osobę uczącą się 20. roku życia;
  2. przez dziecko lub osobę uczącą się 24. roku życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.

Świadczenie dobry start przysługuje także w przypadku:

  1. ukończenia 20. roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 20. rok życia;
  2. ukończenia 24. roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 24. rok życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.

Świadczenie "Dobry Start" przysługuje niezależnie od posiadanego dochodu.

Świadczenie nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowania przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole. Świadczenie nie przysługuje również na uczniów szkół policealnych, szkół dla dorosłych ani studentów.

Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia dobry start są przyjmowane od dnia 1 sierpnia danego roku do dnia 30 listopada danego roku, a w przypadku wniosków składanych drogą elektroniczną – od dnia 1 lipca danego roku do dnia 30 listopada danego roku. Ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz jego wypłata następuje w terminie 2 miesięcy licząc od dnia złożenia wniosku z prawidłowo wypełnionymi dokumentami, przy czym w przypadku wniosków złożonych w lipcu lub sierpniu ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz jego wypłata następuje nie później niż do dnia 30 września.

Przyznanie świadczenia dobry start nie wymaga wydania decyzji. Strona ma możliwość uzyskania informacji o przyznaniu świadczenia w siedzibie Ośrodka, a w przypadku wskazania adresu poczty elektronicznej we wniosku, informacja o przyznaniu świadczenia zostanie wysłana na wskazany adres poczty elektronicznej.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o uczęszczaniu dziecka do szkoły, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych oświadczenie o legitymowaniu się przez dziecko orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia psychicznego.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej planuje utworzenie punktów składania wniosków w trzech lokalizacjach. Informacje o liczbie punktów obsługi klienta oraz godzinach ich urzędowania będą na bieżąco aktualizowane na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tczewie www.mops.tczew.pl oraz na portalu www.wrotatczewa.pl

Szczegółowe informacje na temat zasad ubiegania się o świadczenie Dobry Start, wykaz niezbędnych dokumentów oraz opis postępowania w celu złożenia wniosku w formie elektronicznej znajdą Państwo na stronie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tczewie.

Pobierz: wnioski i załączniki do wniosków o ustalenie prawa do świadczenia Dobry Start

 

Przydatne odnośniki

  1. Świadczenie "Dobry Start" na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Przejdź do: strona MRPiPS